Ruokangas Guitars Oy

Ruokangas Guitars Oy on maan johtava huippulaatuisten sähkökitaroiden valmistaja. Yritys työllistää Taito-Finlandia palkitun omistajansa, soitinrakentajamestari Juha Ruokankaan lisäksi 5 ammattisoitinrakentajaa. Ruokankaan verstaalla valmistui viime vuonna noin 120 sähkökitaraa, joista 80% oli vientiä. Ruokangas -kitaroita myydään alan parhaissa butiikeissa mm. New Yorkissa, Pariisissa, Zürichissa ja Tokiossa. Jokainen Ruokangas kitara valmistetaan käsityönä Suomessa.

Vieraile kotisivuilla

Ruokangas Guitars Oy
Kotipaikka: Janakkala
Perustettu: 1995
Työllistää: 6
Liikevaihto viime tilikaudella: 342 000

Toimitusjohtaja, soitinrakentajamestari Juha Ruokangas (kuvassa) kertoo:

Liikeidea lyhyesti?

–  Valmistamme maailman parhaita sähkökitaroita Suomessa. Markkina-alue rajattu toistaiseksi Maa -planeettaan. ;)

Mikä erottaa yrityksenne/tuotteenne/palvelunne kilpailijoista?

–  Meidän kokoisemme ja suuremmat kilpailijat valmistavat soittimia sarjatyönä, ja tyypillisesti kaupanteko tapahtuu pääasiassa tai kokonaan jälleenmyyjäverkoston kautta. Me toimimme päinvastoin. Jokainen kitara on mestarirakentajan yksitellen valmistama. Myynti tapahtuu pääasiassa ainutlaatuisen verkkopalvelumme kautta, painottuen suoramyyntiin asiakkaille ympäri maailmaa. Kitaramme erottuvat joukosta ainutlaatuisten materiaalien, ylivoimaisen laadun sekä asiakasryhmiimme vetoavan designin ansiosta. Palvelumme tunnetaan alalla nopeana ja äärimmäisen huomioonottavana. Maineemme on suorastaan käsittämättömän hyvä.

Millaisia kasvutavoitteita yrityksellänne on? Nimeä ainakin tärkein.

– Käsityönä valmistettu huippukitara on haasteellinen liiketoiminnan skaalautuvuuden suhteen. Tyypillisesti ne, jotka kasvattavat toiminnan volyymia suuremmaksi, joutuvat tekemään kompromisseja monilla eri osa-alueilla. Me olemme löytäneet useita tapoja kasvattaa liikevaihtoamme, sekä erityisesti kannattavuuttamme ilman kompromisseja. Seuraavina vuosina meillä on kolmiosainen raami yrityksen kehittämiseen. Ensinnäkin rakennamme parhaillaan 3D-teknologiaan ja virtuaalitodellisuuteen pohjautuvaa verkkopalvelua, joka tulee entistä enemmän erottamaan meidät muista. Voisi jopa sanoa että uuden verkkopalvelun myötä astumme eri planeetalle kuin muut. Uusi verkkopalvelumme ja ydinliiketoimintamallimme vahvistaminen luo meille 10-15% vuosittaista kasvua, jonka työvetoinen toimintamallimme vielä pystyy hallitsemaan. Toisekseen, kitaroiden määrän kasvattamisen sijaan tulemme lanseeraamaan luxuskitaramalliston, joka profiloidaan uudella tavalla, kohteena mm. Dubain, Moskovan ja Shanghain vaurain väestönosa. Tämän markkinan hinnoittelu on puhtaasti arvopohjaista, sillä hintataso yli kymmenkertainen ns. tavallisiin kitaramarkkinoihin verrattuna. Meillä on jo hiukan kosketuspintaa tähän markkinaan, mutta se vaatii lisäpanostusta. Onnistuessamme tässä pystymme jopa kymmenkertaistamaan liikevaihtomme noin viiden vuoden aikajanalla, ilman että valmistamme lukumääräisesti enemmän soittimia. Kolmanneksi meillä on uutuustuote – keksintö – jonka jatkojalostukseen etsitään rahoitusta. Tämä uudenlainen kitaramikrofoni eroaa meidän ydintoiminnasta oleellisimmin siten, että sen tuotanto on skaalattavissa merkittävästi ja ulkoistettavissakin. Numeroina, kitaramikrofonibisneksen koko on joitakin satoja miljoonia euroja. Näin ollen jopa yhden prosentin markkinaosuus loisi merkittävää uutta liiketoimintaa.

Paras hetki yrittäjän urallasi?

– Olen sikäli onnekas, että toimin alalla, joka on kaikilla tavoin minulle rakas. Näin ollen huippuhetkiäkin on paljon. Suomen ensimmäisen Taito-Finlandia -palkinnon saaminen muutama vuosi takaperin tuntui hienolta - tai hiljattain, kun olimme tiimini kanssa katsomassa Eppu Normaalin 40-vuotisjuhlakonserttia Tampereella Ratina-stadionilla, ja Juha Torvinen, Pantse Syrjä ja Sami Ruusukallio vetivät koko keikan meidän pajamme soittimilla - ei siksi että me olisimme maksaneet heille siitä, vaan siksi että he ovat ostaneet meiltä soittimia ja päätyneet käyttämään niitä, koska ne vaan ovat parhaita. Tämän tapaisia esimerkkejä huippuhetkistä olisi vaikka millä mitalla kerrottavaksi...

Haastavin hetki yrittäjän urallasi?

– Näitäkin olisi monia kerrottavaksi. Yli 20 vuoden uralla ehtii sattua ja tapahtua. Saimme 2000-luvun puolessa välissä hyvin jalansijaa Yhdysvalloissa sen jälkeen kun meistä kirjoitettiin lyhyen ajan sisällä isoja juttuja tärkeissä alan lehdissä (Guitar Player, ToneQuest Report) sekä minusta tehtiin pieni mutta ylistävä juttu New Yorker -lehteen. Tilauksia satoi oikealta ja vasemmalta. Sitten tuli lama, ja dollarin arvo romahti. Meidän kitaroidemme hinnat nousivat lyhyen ajan sisällä melkein 50 prosenttia jenkkimarkkinoilla. Emme kyenneet kompensoimaan dollarin arvon muutosta omissa myyntihinnoissamme, ja lopputuloksena isoja määriä tilauksia peruuntui, ja heiluimme aika lailla konkurssin partaalla hetken aikaa. Kyllä se yhden vatsahaavan verran sai mielenrauhani sekaisin. Mutta niinpä vaan nousimme jaloillemme. Onneksi kitaroitamme myydään paitsi USA:an, myös eri puolille Eurooppaa ja Kaukoitää. Näin ollen kitaroita tuntuisi menevän aina johonkin, vaikka toisaalla talous piiputtaisi.

Mitä olet oppinut tähän saakka Kasvu Open -sparrauksista?

– Strategiamme on ollut jo aiemmin kohtuullisen selkeästi jäsennelty, mutta sparrauksien myötä voisi sanoa, että keinot tavoitteidemme saavuttamiseksi ovat alkaneet pala palalta kristallisoitua. Olemme saaneet arvokkaita neuvoja mm. tiimityöskentelyn kehittämiseen, johtamiseen, resurssien oikeanlaiseen mitoittamiseen sekä monien muiden sisäisten prosessien kehittämiseen. Parhaillaan neuvottelemme Tekes:in kanssa rahoituskuvioista - tämäkin yhteys syntyi sparrauspäivien kuluessa.